کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

شب گذشته مراسم بزرگداشت مقام امامزاده سید علاءالدین منصور(ع) با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولین در محل حرم مطهر آن امامزاده واقع در زیارت دشتستان برگزار گردید.

به گزارش «استان نیوز»؛ در این مراسم دکتر عباس قاسمی تاریخ شناس و استاد دانشگاه، با ذکر تاریخچه ای از زندگی این امامزاده شریف اظهار داشت: امامزاده سید علاءالدین منصور(ع) به همراه با جمعی از شیعیان خزاعی که سرکرده آنها جناب سلیمان بن صرد خزاعی غایی از بزرگواران آن روزگار بودند به این منطقه (زیارت دشتستان) تشریف می آورند، اما با تحریکاتی که دستگاه خلافت انجام می دهد، این بزرگوار و همراهانشان توسط حاکمان محلی منطقه به شهادت می رسند و قبر مطهر ایشان زیارتگاه مردم این دیار می شود.

وی افزود: ناگفته نماند که تا قرن هشتم بقعه و بارگاهی که در شان این امامزاده بزرگوار باشد بر روی آرامگاه مطهر این بزرگوار بنا نشده بود. بنا به اظهاراتی که جناب استاد دکتر عبدالرسول خیر اندیش در کتاب "برازجان سرزمین آفتاب بامدادان" فرموده اند و همچنین مطالبی که از "فارس نامه ناصری" که از منابع دوره قاجاریه آمده، منطقه دشتستان دو بار در دوره مغول در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم مورد هجوم مغولان قرار می گیرد. نه مغولان ایلخانی، بلکه مغولانی که در شرق ایران قدرت داشتند، نظیر "مغولان اولوس جغتای" و" مغولان نکودری" یا "نکودریان". 

دکتر قاسمی اضافه کرد: اینها در سالهای 698 و 702 به منطقه دشتستان حمله می کنند و خرابی های زیادی به بار می آورند که شهر برازجان را هم به ویرانی می کشانند. در آن زمان 3 نقطه از این منطقه آباد بود که وضعیتی نظیر شهر داشتند، یکی منطقه "بنداروز"، یکی "بارگاهی" امروزی و دیگری هم منطقه "زیارت" که آن زمان با نام "قلعه خشتی" معروف بود. در پی یورش دوم تیمور لنگ به ایران که منجر به سقوط سلسله آل مظفر شد، شخصی به نام "احمد حسین" از این منطقه به شیراز نزد تیمور می رود و شرح حال این امامزاده بزرگوار را بیان می کند و درخواست احداث آرامگاهی بر قبر مطهر ایشان می نماید. تیمور لنگ چون که آن زمان دستگاه خلافت عباسی سقوط کرده بود و خود تیمور هم بنا بر اظهارات مورخ وی نظام الدین شامی، ادعای خلافت پناهی داشت، یکی از شعارهایش دوستی و محبت اهلبیت(ع) بود. بنابراین دستور داد تا معمارانی از سمرقند برای ساختن بنایی با شکوه بر قبر مطهر این امام زاده بزرگوار و سردار دلیر او سلیمان ابن صرد خزاعی قایی احداث نمایند.

این استاد تاریخ ادامه داد: پس از آن بنایی احداث می شود و سنگی نیز در این آرامگاه وجود داشت که تاریخ بنا به قرن هشتم روی آن نوشته بود، ولی متاسفانه این سنگ مورد سرقت قرار گرفته و از بین رفته است. می شود گفت این بنای ارزشمند یکی از آثار بسیار مهم قرن هشتم هجری به شمار می رود و واقعا جا دارد مسئولان میراث فرهنگی توجه وافری به این بقعه متبرکه داشته باشند و نگذارند که این بنای ارزشمند و همچنین یاد و خاطره دلاورمردان زیارت فراموش شود. زیرا مردم زیارت در طول تاریخ رشادت، وطن پرستی و غیرتشان ثبت شده است. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دوره افشاریه وقتی که اعراب "بنی هوله" به نواحی ساحلی خلیج فارس هجوم آورده بودند، شخصی به نام "میرزا عبدالعلی زیارتی" همراه با سوارانی از همین زیارت به همراه "لطیف خان دشتستانی" اعراب مهاجم را دفع می کند. 

وی ادامه داد: همچنین رشادت های مردم زیارت در جنگ جهانی اول بر علیه استعمار پیر انگلیس در تاریخ ثبت شده است و در واقع بیانگر غیرت و بزرگی مردم این دیار است. انشاءلله مسئولین محترم توجهی در خور و شایسته به بازسازی و ترمیم این بنای گرانبها و ارزشمند نموده و تسهیلاتی را برای جذب و بازدید گردشگران خارجی و داخلی فراهم آورند.

  • کمترین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
50002060105060

آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
    ezi