کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

سند تاریخی زیارت( معرفی معماری )

کمترین | شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۷ ب.ظ

بقعه شیخ منصور خزایی در روستای زیارت که یک اثر تاریخی با قدمت چند قرن محسوب می شود را میتوان یک اثر بی نظیر به لحاظ معماری ساختمان دانست.

 

میراث فرهنگی بوشهر و اداره اوقاف برازجان ،سبک معماری را متعلق به دوره گورکانی می­دانند. مسئولان میراث فرهنگی استان بوشهر اظهار داشته اند که ...  شیخ از اعقاب دعبل خزایی شاعر و مداح حضرت رضا (ع) است.

 

در یادداشت های میراث فرهنگی آمده است که بقعه در زمان امیر تیمور گورکانی به سبک و سلیقه معماران سمرقندی ساخته شده است. در نوشته های میراث فرهنگی راجع به بقعه آمده است که  این گنبد یکی از جالب ترین نمونه های میل مضرس(دندانه به دندانه,کنگره ای) با گنبد پله کانی در ایران است و در ساختمان آن از عناصر مختلف معماری که شاید به لحاظ اصول معماری نامتجانس هم باشند به نحو مطلوبی استفاده شده است، بر فراز بام، گیلویی (حاشیه گچی پیش آمده میان قاب سقف) استوانه ای شکل نسبتاً بلندی قرار دارد.

 

امتیاز اصلی این گنبد طرز ترکیب عناصر مختلف و استفاده از این عناصر در جلوه و جلال و عظمت آن است و از این لحاظ ساختمان با گنبد کوچک امام زاده میرمحمد خارگ قابل مقایسه است.

به نقل از سایت زیارتیها

  • کمترین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
50002060105060

آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
    ezi