کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

میراث فرهنگی کجاست، فرمانداری دشتستان چه می کند؟

کمترین | چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۱۶ ب.ظ

مزار مطهری که تلی از خاک شده، گنبد زیبا و نازنینی که هر روز در حال فرو ریختن است، مسجدی که محل پرسه زدن حیوانات وحشی شده است! آیا در این استان کسی هست به به این مظلومیت پایانی ببخشد؟!

مزار مطهری که تلی از خاک شده، گنبد زیبا و نازنینی که هر روز در حال فرو ریختن است، مسجدی که محل پرسه زدن حیوانات وحشی شده است! آیا در این استان کسی هست به به این مظلومیت پایانی ببخشد؟!

به گزارش «استان نیوز»؛ اصلاً قصد نداریم به اهمیت و ارزش باستانی و قدمت تاریخی این مرقد مطهر بپردازیم، چون تصاویر خود گویای همه چیز است و رسوا می کند آنانی را که دم از صیانت از آثار باستانی و بناهای ملی می زنند! صحبت از ارزش باستانی یک بنا هیچ ارزشی ندارد آنگاه که حرمت بزرگ مرد شهیدی از تبار رسول الله (ص) پاس داشته نمی شود.
 


وضعیت نامناسب مزار مطهر حضرت سید علاءالدین منصور(ع)
 

شرایط مرقد مطهر امامزاده سید علاءالدین منصور(ع)، پیش از این بسیار وخیم تر از آن چیزی بود که امروز شاهدش هستیم، ولی همت جانبازی شیمیایی و نذورات پیرزنان روستایی تا به امروز آن را سر پا نگه داشته است، اما از قرار معلوم این روزها کاری از دست آنها هم بر نمی آید.

زیارت دشتستان یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین روستاهای استان بوشهر چه از نظر فرهنگی و چه اقتصادی در این استان زرخیز است که به اعتقاد مردم تمامی برکاتی که شامل حال این مردم شهید پرور شده از برکت وجود امامزاده سید علاءالدین منصور(ع) است که زمانی غریبانه به دست دشمنان آل علی(ع) در این دیار کهن به شهادت رسید و پس از آن به سبب ارادتی که شیعیان نسبت به آن والا مقام داشتند و به زیارت بارگاه مطهرش می شتافتند به مرور این روستا از "کناره بنی تمیم" به زیارت تغییر نام داد. حال زیارتی که همه چیز، حتی هویت خود را از این وجود مقدس دارد شاهد مظلومیت همان بزرگوار است و بارگاه ملکوتی اش که دلیل وجود این روستاست چنان مظلوم واقع شده که حتی در و دیوار آن در معرض ویرانی قرار دارد.
 

مسجد تاریخی حرم مطهر سید علاءالدین منصور(ع)

درست چسبیده به بارگاه ملکوتی این امامزاده والامقام، مسجدی تاریخی وجود داشته که به مرور و با بی توجهی مسئولان امر سالهاست در ویرانی کامل به سر می برد و ظاهراً کسی هم عزمی برای احیای آن ندارد.

این اثر تاریخی به لحاظ ساختاری منحصر به فرد است و برای بازسازی و معماری آن دانش خاصی لازم است، و الا آنگونه که مردم روستا می گویند اگر چنین نبود با هر زحمتی تا به امروز توسط مردم احیا شده بود.

فرماندار محترم دشتستان و مسئولان میراث فرهنگی استان بوشهر را بابت قصور همتایان خود در سالیان پیش نمی توان مواخذه کرد، ولی حال که متوجه می شوند اگر کوتاهی کنند معلوم می شود بین مسئولان سابق و آنها که امروز مسئولیت دارند تفاوتی نبوده است.
 
نمایی از ویرانی های شدید در این بنای تاریخی
گروهی از مردم می گویند نه ما به میراث فرهنگی استان دسترسی چندانی داریم و نه آنها فریاد چندین ساله ما را شنیده و می شنوند؛ لذا از فرمانداری دشتستان انتظار می رود تا این مهم را جزو اولویت های کاری خود قرار بدهد شاید در آینده ای نه چندان دور به مظلومیت این امامزاده شهید پایانی داده شود، و خیر دنیا و آخرت را نصیب خود گردانند.

گفتنی است نظیر این بنا که توسط معماران سمرقندی و در زمان تیمور لنگ ساخته شده، در جزیره خارگ (امامزاده میر محمد(ع)) نیز با اندکی تفاوت وجود دارد. 
 

نمایی از مرقد مطهر سید علاءالدین منصور(ع) - زیارت دشتستان
 
مختصری درباره امامزاده سید علاءالدین منصور (ع)
امام زاده سید علا الدین منصور معروف به شیخ منصور خزاعی با هشت واسطه به امام علی النقی (ع) می‌رسد. 

وجود مبارک ایشان به دنبال دشمنی و تعقیب خلیفهٔ عباسی به همراه صد نفر در زمان خلافت ابومحمد حسن، سی و سومین خلیفه عباسی به طرف ایران حرکت می‌کند. او پس از ورود به این مکان با محاصره والیان و حاکمان و گماشته گان عباسی مواجه می شود. او با الهام از سرور شهیدان حسین ابن علی(ع) و شعار هیهات من الذله"  تسلیم دشمن نشده و در اثر این جنگ عدهٔ زیادی از دو طرف کشته می‌شوند که سید منصور نیز از جمله شهداء بوده است. پس از شهادت این سید جلیل القدر، در کنار همان روستا به خاک سپرده شد. بقعه و بارگاه این امام زاده در زمان امیر تیمور لنگ گورکانی و توسط معماران سمرقندی ساخته شده‌است. این بقعه بنایی مستطیل شکل با گنبدی پلکانی بر فراز آن است که از قسمت زیرین تا بالا از تعداد پلکان‌ها کاسته شده و یک پله در راس هرم کم شده‌ است.
 












عکاس: شاهین دهقان
  • کمترین

نظرات (۱)

  • نگین قادری
  • با سلام
    دوست عزیز اگه دنبال سایتی مناسب جهت تبادل لینک می گردی حتما به آدرس زیر سر بزنید در ضمن حتما رتبه آلکسای سایت رو هم بررسی کنید:

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

    کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

    سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
    50002060105060

    آخرین نظرات
    • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
      ezi