کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

 

 

در طول تاریخ زندگی بشری تاثیر فرهنگ بر زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان امری انکار ناپذیر بوده است و اندیشمندان جوامع همواره نگاهی ویژه بدان داشتند زیرا فرهنگ شکل دهنده به جامعه و زمینه ساز تحولات در جامعه می باشد، لذا از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

در واقع فرهنگ تجلی ارزش ها، باورها، رفتارها، و هنجارهای محیطی اطراف ماست و بدین سبب بود که یونسکو در اواخر قرن ۱۷ میلادی مفهوم توسعه فرهنگی را در سری مباحث توسعه قرار داد و به آن تأکید کرد قرار گرفتن توسعه فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دال بر اهمیت ویژه آن دارد، بنابراین می توان سطح فرهنگی جامعه را از شاخصه‌های توسعه یافتگی آن جامعه دانست .

 

نگاه مسئولین در نادیده گرفتن یا کمتر دخیل دانستن مقوله فرهنگ در جامعه از عوامل مهم عدم رشد فرهنگ است لذا سنجش عملکرد مسئولین و مقایسه وضعیت فعلی فرهنگی روستای زیارت با حالت مطلوب از ضروریاتی است که در ادامه در طی سه مبحث شورای فرهنگی ، وضعیت فرهنگی و بودجه فرهنگی به آن خواهم پرداخت.

 

*۱-       شورای فرهنگی*

اولین گام این است که نهادهای فرهنگی و افراد ذی نفوذ در زیارت ( شامل هیئت امناء مساجد ، هیئت‌های تعزیه ، پایگاه بسیج ، کانون مساجد ، خانه قرآن ، روحانی روستا و شورا ) دور یک میز بنشینند و تصمیم سازی کنند امری که قرار بود در شورای فرهنگی حاصل شود که با چینش و انتخاب اشتباه اعضای شورای فرهنگی توسط شورای اسلامی زیارت این مهم حاصل نشد چرا که از ۶ عضو شورای فرهنگی، تنها دو عضو آن از بدنه فرهنگی روستا و فعالین شورای مذکور بودند .

بعد از نزدیک به سه سال از شکل گیری شورای فرهنگی تاکنون تنها دو جلسه، بدون هیچ مصوبه و خروجی برگزار کرده اند. بارها در شماره های متفاوت نشریه به رویه موجود اعتراض و فعالین فرهنگی روستا خواستار اصلاح وضع حاکم بر شورای فرهنگی شدند چنانکه سال گذشته در مطلبی نوشتم شورای فرهنگی زیارت در حال احتضار است و امروز می نویسیم که مدتهاست که دیگر نبض ندارد.

 

۲- وضعیت فرهنگی

نگاهی به فعالیت های فرهنگی روستای زیارت در چند سال اخیر و بررسی آنها به لحاظ کیفیت و کمیت و مقایسه با روستاهای شاخص استان لازم و ضروری است در مواردی می توان از موفقیت ها و برتری روستای زیارت نسبت به سایرین گفت اما در حالت کلی با وضعیت مطلوب فاصله داریم. این در حالی است که روستاهایی چون چارک ، نظرآقا و درودگاه در زمینه‌هایی گوی پیشرفت را از دیگران ربوده اند.

برگزاری و شرکت در جشنواره های فرهنگی سطح برنامه های هیئت های مذهبی برنامه های فرهنگی مساجد فعالیت‌های قرآنی و خانه قرآن روستای زیارت از جمله فعالیت‌هایی است که نیاز به توجه بیشتر و ساماندهی دارند.

 

۳- بودجه‌ فرهنگی

اگر مقوله فرهنگ را به قطار و فعالین فرهنگی را به لوکوموتیو آن تشبیه کنیم بی تردید بودجه فرهنگی را می توان سوخت قطار موردنظر دانست. نحوه تخصیص و تقسیم بودجه روستا به امورات عمرانی ، ورزشی و فرهنگی و ... اهمیت زیادی دارد. گزارش عملکرد مالی دهیاری زیارت نشان می‌دهد که درتقسیم بودجه روستا بایستی  تجدید نظر شود چراکه طبق نمودارها و آمارها، بخش فرهنگی تنها ۰.۰۰۴ بودجه کل روستا یا به عبارتی ۰.۴درصد (چهار دهم درصد) را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ۸۶ درصد بودجه را بخش عمرانی به خود اختصاص داده است.

 

می توان گفت نگاه توسعه محور به فرهنگ می‌تواند راهگشا باشد چراکه توسعه و پیشرفت تنها در گرو توسعه عمرانی و زیرساخت‌ها نیست ، عمران و آبادی روستا حائز اهمیت است اما نباید غفلت از بخشهای دیگر را به همراه داشته باشد. لزوم تغییر نگاه اعضای شورا و دهیاری زیارت به مسئله فرهنگ بیش از پیش احساس می شود که با مدیریت صحیح تقسیم بودجه ، برگزاری جلسه و همراهی موثر با فعالین فرهنگی و تغییر اعضا و اصلاح ساختار شورای فرهنگی حاصل می شود.

 

در روستای زیارت وجود هنرمندان متعدد، استعدادهای برتر، نخبگان هنری و فرهنگی، اجرای هنرهای نمایشی و تئاترهای میدانی ؛ همه از پتانسیل بالای فرهنگی و توانمندی خوب جوانان حکایت دارد که حمایت مسئولان را می طلبد.

  • کمترین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
50002060105060

آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
    ezi