کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

برجسته کردن توانایی ها و ویژگی های هر روستا برای رسیدن به آمال و آرزوی های مردم  و مسئولانش در راستای اهداف طرقی طلبی عمرانی فرهنگی و ... از پر بازده ترین روش های ممکن بوده و هست .

 

از وقتی چارکی ها (روستایی از توابع شهرستان دشتی ) به دنبال برند کردن فعالیت های قرآنی خود بودند هیچ کس باور نمی کرد اینگونه آوازه روستایشان تا پایتخت کشور برود و پای رئیس جمهور  ، مسئولان کشوری و چهره های مطرح قرآن در سطح جهانی،  به این روستا باز شود . که اثرات ملموس و ناملموس این حرکت از چشم هچ کس پنهان نیست .

تصاویر اجرای گروه معراج در محضر مقام معظم رهبری -امام خامنه ای-
 

اجرای گروه تواشیح چارک در محضر رهبری 

 
تصاویر اجرای گروه معراج در کشور ترکیه
اجرای گروه تواشیح چارک در کشور ترکیه 
 
 

همین حرکت ، جنبش خاصی را  در چند سال گذشته بین روستا های هم تراز زیارت انداخته است و در حال کوه ساختن از کاه های خود هستند برای مثال نظرآقا که همان راه چارک را پیش گرفته و به توفیقاتی دست یافته است احداث مرکز بزرگ قرآنی و پرورش بیش از سی حافظ قرآن از قله هایی بود که توانست فتح کند .هم اکنون دانشگاه مجازی قرآن و علوم حدیث نظرآقا چهارمین ترم را با تربیت دانشجویانی از سراسر استان سپری می نماید

 

درودگاه هم  خود را پایتخت تعزیه نامیده و گوی سبقت را از رقیبان خود نظیر زیارت ، نظرآقا و بندرگاه ربوده است . امروزه جمعییت و آوازه تعزیه درودگاه برهیچ کس پوشیده نیست .

 
 
 
 

و اما ما ....

در این نوشتار تنها چهار پارامتر از مهمترین استعداد ها و ظرفیت های زیارت را به طور خلاصه ذکر کرده ایم امید است مورد تجه مردم و مسئولان محترم قرار گیرد :


1-زیارت مرکز تولید مواد پروتوئینی استان

وجود دهها واحد مرغداری و حدود 200 واحد دامپروری در محدوده دهستان زیارت و وجود یکی از قدیمی ترین کشتارگاه های مرغ استان در روستای چاه عربی که در محدوده دهستان زیارت می باشد موقعیتی خاص به این منطقه داده است .

 

2- زیارت پایتخت هنر های نمایشی استان

تعزیه روستای صحرارود فسا که در حال حاضر به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی کشور مطرح است و عنوان یکی از محدود میراث ناملموس ثبت شده در ایران یونسکو است تنها با یک گروه 250 نفره به این مقام رسیده است. اما زیارت در حال حاضر سه هیئت تعزیه خوانی و یک گروه تئاتر در حال فعالیت هستند اینها امکان بالقوه ایست که می تواند بالفعل شود و زیارت را (در کمترین انتظار) به عنوان مرکز هنر های نمایشی استان معرفی کند.

 

 

3-زیارت ؛ یونسکو استان بوشهر

تاسیس مدرسه مینا (دومین مدرسه در شهرستان دشتستان )  آغازی بود بر اینکه زیارتی ها بر تعداد با سواد هایشان نصبت به جمعیت فخر بفروشند و هم اکنون حدود 50 معلم در این روستا زندگی می کند. و بیشترین تعداد اعضا کتابخانه نسبت به جمعیت در استان و دیگر مشاهیر علمی در زیارت از مواردی است که می توان روی آن حساب ویژه باز کنیم دور از انتظار یکی از شعب دانشگاه های آزاد و ... در روستا راه اندازی شود تا این افتخار همچنان استوار بماند.  شاید بهترین پیشنهاد احداث دانشکده دامپزشکی است که بیشترین همخوانی را دارد .

 

 

4- زیارت مهد ریسندگی استان

امروزه شهرستان های دشتی و کنگان بر سر مصادره صنعت کهن و ارزشمند عبا بافی رقابت دارند این در حالیست که طبق شواهد سیاحیان آن زمان عبای بافت زیارت برندی بود با آوازه کشوری .

 

 با کمال تشکر

علی آذرکشت

  • کمترین

نظرات (۴)

تشکر از پیشنهادتون بابت مرکزیت داشتن هنرهای نمایشی استان حتما ری این قضیه تمام سعیمان را خواهیم کرد 
منتظر تغییرات اساسی در زمینه هنر های نمایشی باشید ....
  • محمد جواد شنبه زاده
  • از اینکه تعریف ولاتومن رو دادین افتخار می کنم 
    من با اینکه با بعضی از مواردی که گفتی مخالفم ولی در با پیشنهاد تاسیس دانشکده دامپروری خیلی حال کرذدم 
    کسانی در زیارت مانع پیشرفت ما هستند حسادت منیت  و خود بینی کمرمان را شکسته برادر  

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

    کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

    سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
    50002060105060

    آخرین نظرات
    • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
      ezi