کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

زیارت دشتستان
اسلاید 1 اسلاید 2 اسلاید 3 اسلاید 4

زیارت، روستایی است از توابع بخش مرکزی در شهرستان دشتستان استان بوشهر ایران.

این روستا در فاصله 15 کیلومتری غرب شهر برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) و 65 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر (مرکز استان بوشهر) واقع شده است. این روستا مرکز دهستان زیارت می باشد.

روستاهای دهستان زیارت عبارتند از: زیارت، بنارآبشیرین، دهنو، کلل، عیسوند، صفی آباد، چاه عربی، چاه خانی، جرافی، گزبلند و جیمه.

زیارت یکی از قدیمی ترین روستاهای دشتستان می باشد. مکان روستا در گذر تاریخ چندین بار در شعاع چند کیلومتری روستای کنونی جابجا شده است. قدیمی ترین اثر قابل توجه که در روستای کنونی بدست آمده یک سنگ قبر مکعبی شکل و یکدست است که متعلق به فرزند امامزاده علاءالدین منصور از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مربوط به قرن هفتم هجری قمری میباشد. بقعه امامزاده منصور که دارای گنبد میباشد و دارای سبک معماری تیموری یا سمرقندی و مربوط به قرن هفتم هجری قمری است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از زیارتگاههای مهم دشتستان میباشد. بعد از آمدن علاء الدین منصور در دوره خلفای عباسی به این روستا که آن زمان قلعه خشتی نامیده میشده نام روستا به زیارت تغییر می یابد. چرا که افراد از مناطق مختلف برای زیارت آن بزرگوار به این روستا می آمده‌اند.

مردم روستا در سده های مختلف از مناطق مختلف استان کنونی بوشهر و استاهای فارس، خوزستان و حتی بحرین و عراق و شبه جزیره عربستان به این روستا مهاجرت نموده‌اند و امروزه همه آنها به گویش دشتستانی صحبت می نمایند.

این روستا دارای فرهنگ تعزیه خوانی سنتی با قدمتی بیش از 250 سال می باشد. این روستا دارای 12 شهید و ده ها جانباز دوران جنگ تحمیلی می باشد. شغل اصلی مردم دامداری و کشاورزی می باشد.

این روستا دارای بانک صادرات و پست بانک و نیز اداره آب و مخابرات دیجیتال، پست، و نیز تعداد 3 مسجد و 3 حسینیه و نیز 5 مدرسه شامل دبستان، راهنمایی و دبیرستان پسرانه و دخترانه می باشد ضمنا تعداد 3 نانوایی و 15 سوپری و ترباری و نیز پاسگاه انتظامی و پایگاه بسیج و پایگاه امداد جاده ای حلال احمر می باشد. در این روستا جایگاه تعویض روغن و پنچرگیری نیز در 3 مورد وجود دارد. این روستا دارای شرکت تعاونی روستایی نیز می باشد. و همچنین دارای مجتمع پرواربندی با تعداد بیشاز 120 قطعه در حال تولید می باشند.[نیازمند منبع]

ره‌آورد

انواع خرما و فرآورده های آن. ارده (عصاره کنجد). حلوا راشی (نوعی حلوا ارده که با استفاده از ارده و شیره خرما درست میشود). ظروف حصیری که از برگ درخت خرما ساخته میشوند. فراورده های لبنی. نان محلی (نان نازک یا تیری ،نان زردو انواع گرده).

جمعیت

این روستا در دهستان زیارت قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۹۰۳نفر (۶۶۸خانوار) می‌باشد.

منابع

  • روستای زیارت بانک اطلاعاتی دهیاری‌های ایران

مختصری بر حال و گذشته 

روستای زیارت دشتستان مرکز دهستانی با همین نام می باشد. این روستا در خلال جنگ تحمیلی ۸ ساله ۱۱ شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است:

۱- شهید سلیمان خزایی  ۲- شهید جهانگیر گرگین  ۳- شهید ایرج حیدری  ۴- شهید مختار رشنوار  ۵- شهید احمد آذرکشت  ۶- شهید علی کرم صداقت  ۷- شهید احمد رئیسی زاده  ۸- شهید قاسم گرگین  ۹- شهید عبدالرحیم قاسمی  ۱۰- شهید عبدالرسول عوضی  ۱۱- شهید سید مهدی موسوی زیارتی 12 شهید غلامحسین تنگستانی زیارت همچنین افتخار این را دارد که چندین آزاده و جانباز و صدها رزمنده را در خدمت انقلاب اسلامی در این ۸ سال جنگ تحمیلی داشته است.

زیارت دشتستان از قرون گذشته از جمله روستاهای مهم و پر جمعیت ناحیه دشتستان بوده است. زیارت دشتستان در زمره نقاط مهاجر پذیربوده است و این امر در ترکیب جمعیتی روستا مشهود می باشد. چنانکه از گذشته های دور این دیار مورد توجه مهاجران مختلفی بوده که از سایر نقاط ایران و همینطور سرزمینهای همسایه ایران به آن مهاجرت می نموده اند. از جمله می توان به گروهی از بحرین، شبه جزیره عربستان، عراق، عمان و نیز مهاجرینی از نواحی دیگر کشور مانند خوزستان، فارس، هرمزگان و همچنین از محدوده استان کنونی بوشهر مانند نقاط مختلف دشتستان، گناوه، دیلم، بوشهر، تنگستان و دشتی اشاره کرد که این سامان را برای سکونت  خود برگذیدند که اهمیت زیارت دشتستان در گذشته را ثابت می نماید. از قدیم الایام تا کنون کسب علم و دانش در بین اهالی روستا از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. قبل از رونق تحصیلات دولتی، آموزش از طریق مکتب خانه ها در این روستا صورت می گرفته است و بطور رسمی از سال 1319 هجری شمسی اولین مدرسه دولتی بنام"دبستان مینا" در زیارت دشتستان آغاز به کار کرد که از اولین آموزشگاههای شهرستان دشتستان است. از بانیان علم و دانش و اولین آموزگار مدرسه زیارت دشتستان "کربلایی نجف نجفی" بوده که خود از تحصیل کردگان نجف اشرف بوده است. ایشان بعد از بازگشت از نجف اشرف اقدام به این کار مهم نمودند. تاسیس این مدرسه مورد استقبال اهالی زیارت دشتستان و همینطور روستاهای همجوار قرار گرفت. از آنجا که سابقه تاسیس مدرسه در زیارت دشتستان به سالهای دور بر می گردد، تعداد تحصیل کردگان روستا نیز بسیار زیاد بوده و افراد زیادی از زیارت دشتستان در بخشهای مختلف ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی در شهرستانهای مختلف استان بوشهر و سایر نقاط میهن اسلامیمان مشغول به خدمت بوده و هستند.

یکی از جلوه های مذهبی قابل توجه در روستای زیارت دشتستان برگذاری مراسم مذهبی با جلوه و شکوه خاص خود می باشد که در مناسبتهای مذهبی از جمله ماه محرم و صفر ،شعبان و رمضان برگذار می گردد. مراسم تعزیه خوانی سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) در ماه محرم که در اصطلاح محلی "ماه حسین" معروف است در زیارت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چنانکه صدها سال است که این مراسم، با شکوه منحصر به فرد خود برگذار می شود. در ایام برگذاری مراسم تعزیه خوانی علی الخصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، دوستداران مکتب حسینی از اقصی نقاط استان بوشهر به زیارت دشتستان سرازیر می شوند و با نظاره واقعه کربلا در سوگ شاه شهیدان و یارانش اشک ماتم می ریزند. داشتن همین عرق مذهبی بود که باعث شد در جنگ تحمیلی  عراق علیه کشور عزیزمان، تعداد زیادی از دانش آموختگان مکتب حسینی از زیارت دشتستان در جبهه های نبرد حاضر شوند که در این راه تعدادی از آنها جان خود را فدای راه حق نمودند. در طول جنگ تحمیلی فرزندان برومند روستای زیارت در مرزهای طولانی 1600 کیلومتری کشورمان با عراق، از مرزهای پیرانشهر در آذربایجان غربی و ارتفاعات حاج عمران گرفته تا خرمشهر و آبادان و اروندکنار در قالب نیروهای بسیج، سپاه، ارتش و کمیته انقلاب اسلامی حضور فعال داشتند. پراکندگی جغرافیایی محل شهادت شهیدان زیارت دشتستان خود دال بر این حضور پرشور است چرا که عزیزی از زیارت در سومار و دیگری در زبیدات و یکی در شلمچه و عزیزان دیگر در فاو، قصرشیرین و آبادان در دفاع از میهن و ارزشهای اسلامی جان خود را فدا نمودند.

اوضاع اقتصادی زیارت دشتستان

زیارت در یک سرزمین جلگه ای هموار و حاصلخیز واقع شده است و از گذشته های دور تا کنون از قطب های کشاورزی دشتستان بوده است. کشت غالب زیارت دشتستان، نخیلات، گندم، جو وهندوانه می باشد. نوع کشت غلات در زیارت دشتستان به صورت دیمی می باشد و نخیلات این روستا از طریق رود حله آبیاری می شوند. دامداری نیز در کنار زراعت و باغداری یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی مردم این دیار است. علاوه بر دامداری سنتی، یک مجتمع پرواربندی در جوار زیارت دایر شده است که بزرگترین تولید کننده گوشت قرمز در استان بوشهر می باشد. علاوه بر بخش کشاورزی بخش فرهنگی، خدمات و صنعت نیز تعداد زیادی از افراد این روستا را به خود جذب نموده است. به طوری که تعداد کثیری از کارکنان سازمانها و ادارات دولتی بخصوص آموزش و پرورش در شهرستان دشتستان و استان بوشهر از اهالی زیارت دشتستان می باشند. فقط قریب به دویست نفر فرهنگی شامل معلم و دبیر خود بیانگر جایگاه فرهنگی زیارت دشتستان است. بدلیل کثرت فرهنگیان در این روستا، لقب "یونسکو" ( سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد) را به زیارت دشتستان داده اند. بخش صنعت در شهرستان دشتستان توانسته تعداد زیادی از جوانان این روستا را در شهرکهای صنعتی به کار مشغول نماید.

تاسیسات زیربنایی و اماکن عمومی زیارت دشتستان

تاسیسات زیربنایی زیارت دشتستان شامل آب لوله کشی، برق، جاده آسفالته و نیز شبکه تلفن زیارت که اخیرا گسترش نیز یافته است. واحد های آموزشی زیارت دشتستان شامل دو باب دبستان دخترانه و پسرانه، دو باب مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه، دو باب دبیرستان دخترانه و پسرانه به همراه کانون فرهنگی و تربیتی، کتابخانه عمومی است. از دیگر اماکن زیارت می توان به مرکز بهزیستی، یک شعبه بانک صادرات، پست بانک، اداره آب، مخابرات، درمانگاه، خانه بهداشت، پاسگاه انتظامی، پایگاه بسیج نیز اشاره نمود. در زیارت دشتستان سه باب نانوایی فعالیت دارند. زیارت دشتستان به خاطر عشق زیاد مردم این دیار به دین و مذهب شیعه، سه مسجد، یک حسینیه و یک زینبیه وجود دارد.

 

کانون فرهنگی هنری شاه خراسان

کانون فرهنگی هنری شاه خراسان مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای زیارت دشتستان در اسفند ماه سال 1390 توسط چند تن از جوانان زیارت تاسیس و امروز با افتخار در خدمت مردم شریف و پر محبت زیارت می باشد .

سامانه پیام کوتاه جهت ارتباط شما :
50002060105060

آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۱۶:۱۱ - ezi
    ezi